Σύμφωνα με έρευνα πουπραγματοποίησαν μέλη της 1ης ΚαρδιολογικήςΚλινικής της Ιατρικής Σχολής τουπανεπιστημίου Αθηνών, υπό τη συντονίστριαδρα Χριστίνα Χρυσοχόου και τον εποπτεύοντα,διευθυντή της κλινικής, καθηγητήκαρδιολογίας και πρόεδρο της ΙατρικήςΣχολής Αθηνών, Χριστόδουλο Στεφανάδη,η ευεργετική αυτή επίδραση αποδίδεταιαπό τους ερευνητές στις χημικές ουσίεςπολυφαινόλες που περιέχονται στον καφέ,ειδικά στον ελληνικό παραδοσιακό καφέ,που περιέχει υψηλής ποσότητας διτερπένια.
Η μελέτη, που δημοσιοποιήθηκεστο πλαίσιο του ετήσιου συνεδρίου τηςΕυρωπαϊκής Εταιρίας Καρδιολογίας στηΣτοκχόλμη, πραγματοποιήθηκε στο διάστημαΙουνίου - Οκτωβρίου 2009, σε μια ομάδα 343ανδρών και 330 γυναικών ηλικίας 65 - 100ετών, όλων κατοίκων της Ικαρίας.
Το νησί επιλέχθηκε λόγω τουμεγάλου προσδόκιμου ζωής του πληθυσμούτου, καθώς οι κάτοικοι άνω των 90 ετώνξεπερνούν σε αριθμό τον μέσο όρο.
Ηικανότητα διαστολής αποτελεί μέτρο γιατην ελαστικότητα των αρτηριών και, ότανείναι μικρή, αποτελεί δείκτηαρτηριοσκλήρυνσης και πιθανώνκαρδιοαγγειακών επεισοδίων στο μέλλον.
Οι Έλληνες ερευνητές μελέτησαν,ιδιαίτερα, την επίπτωση του καφέ στηνκαρδιολογική υγεία των κατοίκων, μεδεδομένο αφενός ότι η κατανάλωσή τουείναι συχνή στον ελληνικό πληθυσμό και,αφετέρου, ότι μέχρι τώρα στη διεθνήεπιστημονική βιβλιογραφία έχουνεμφανιστεί αντικρουόμενες διαπιστώσειςσχετικά με την επίπτωσή του στηνκαρδιοαγγειακή υγεία.
Εξάλλου,το καφεϊκό οξύ φαίνεται να βελτιώνειτην αγγειακή λειτουργία μειώνοντας τηνοξείδωση. Επιπλέον, άλλες θρεπτικέςουσίες σε μικρές ποσότητες, που επίσηςπεριέχονται στον καφέ, όπως τα φλαβονοειδή,το μαγνήσιο, το κάλιο, η βιταμίνη Ε κ.α.,συνεισφέρουν στην επωφελή δράση τουκαφέ, κυρίως χάρη στις αντιοξειδωτικέςιδιότητές τους.
Σύμφωνα με τη δραΧρυσοχόου, η έρευνα έδειξε, επίσης, ότιη μέτρια κατανάλωση καφέ, εκτός από τηνωφέλεια για τις αρτηρίες των υπερτασικών,οδηγεί σε μειωμένες καρδιοαγγειακέςπαθήσεις, σε μικρότερη εμφάνιση διαβήτηκαι υπερλιπιδαιμίας, χαμηλότερο δείκτησωματικής μάζας, καλύτερη νεφρικήλειτουργία κ.α.
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ: